چگونه پرده زبرا را تمیز کنیم؟ شستشوی زبرا

چگونه پرده زبرا را تمیز کنیم؟ شستشوی زبرا

پرده های زبرا از جدیدترین و زیباترین پرده های تزئینی هستند که دکوراسیون منزل را شیک تر نشان می دهند. کاربرد راحت و آسان، ماندگاری بالا و تنوع در طرح و رنگ زبرا موجب محبوبیت بیشتر آن شده است.
1401/3/22
0 نظر

پرده های زبرا از جدیدترین و زیباترین پرده های تزئینی هستند که دکوراسیون منزل را شیک تر نشان می دهند. کاربرد راحت و آسان، ماندگاری بالا و تنوع در طرح و رنگ زبرا موجب محبوبیت بیشتر آن شده است. یک پنجره بدون پرده مناسب اصلا نمایی ندارد. اگر چه جلوه ظاهری زبرا بسیار عالی است ولی نحوه نظافت آن موجب نگرانی زیادی شده است. شستشوی زبرا تفاوت زیادی با پرده های پارچه ای دارد. در واقع این پرده های زیبا را نمی توان با ماشین لباسشویی شست. اگر اتاق ها و پذیرایی را با پرده های زبرا تزئین کرده اید، نگران پرده شویی نباشید. راه های ساده ای برای شستن پرده های منزل وجود دارد که در این مطلب به آن می پردازیم.
 
پرده زبرا چیست؟
این محصول از انواع پرده های کرکره ای و افقی است. مکانیزم دولایه ای پرده های زبرا این امکان را می دهد که نور روز و شب را تنظیم کنید. به صورت یکی در میان تور و پارچه زبرا برای ساخت این محصول استفاده شده است. با استفاده از زنجیر کناری می توان پرده را به طور کامل در چوب پرده جمع کرد. زبرا هم مثل هر پرده دیگری بعد از مدتی کثیف و کدر می شود. برای اینکه گرد و خاک لا به لای دو بخش پرده به خوبی تمیز شود حداقل ۳ ماه یکبار یا سالی دوبار پرده ها باید شسته شود. شستشوی زبرا اصولی دارد. برای اینکه کیفیت پرده بعد از شستن تغییر نکند باید یک سری نکات را در نظر بگیرید. 
 
طریقه شستشوی زبرا
تمیز کردن پرده زبرا کار ساده ای است. موقع نظافت هفتگی و گردگیری و جاروکشی می توانید پرده ها را هم تمیز کنید. با استفاده از سری مخصوص جاروبرقی روی پارچه پرده را گردگیری کنید. لازم است تا تنظیم کشش جارو روی کمترین حالت باشد. سری مخصوص که برای تمیز کردن مبل ها و پرده هاست را فراموش نکنید. بهتر است از یک جوراب برای نظافت پرده استفاده کنید. یک لنگه جوراب نخی را روی سری جارو برقی کشیده و با آن پارچه زبرا را کامل تمیز کنید. به این ترتیب از نفوذ گرد و خاک به داخل بافت پرده جلوگیری می شود. استفاده از بخارشوی های خانگی هم برای خشکشویی پرده ایده خوبی است. 
شستشوی زبرا پایان هر فصل
نشستن گرد و خاک روی پرده ها، آن را کدر و کهنه نشان می دهد. گردگیری و غبار روبی هفتگی خیلی موثر است و زمان شستن پرده را طولانی تر می کند. اما شستشوی پرده ها در پایان هر فصل برای خانواده های دارای فرزند کوچک، پیشنهاد می شود. در ادارات و خانه های کم جمعیت هم شستشوی ۶ ماه یکبار کفایت می کند. با استفاده شوینده های غیر اسیدی که حاوی سفید کننده نیستند می توانید همه پرده های زبرا را تمیز و درخشان کنید. برای شستشوی کامل زبرا باید پرده را از سقف یا دیوار جدا کنید.
 
 شستشوی زبرا با آب و شوینده معمولی
پرده های زبرا را می توان به سقف نصب کرد. امکان نصب پرده روی دیوار و یا داخل قاب پنجره هم وجود دارد. پس از پایان هر فصل پرده را از دیوار و سقف جدا کنید. ابتدا با کمک زنجیر کناری، پرده را کامل باز کرده و بعد پرده را از قاب بالای چوب پرده جدا کنید. دو زبانه اهرم مانند کوچک در طرفین وجود دارد که با کشیدن آن پرده از چوب پرده خارج می شود. اکنون پرده را روی یک سطح صاف و تمیز پهن کنید. با کمک یک اسفنج نرم و کمی شوینده بدون آنزیم می توانید همه آلودگی های پرده زبرا را تمیز کنید. برس های سیمی زبر برای این کار اصلا مناسب نیست و موجب آسیب به بافت پارچه ای پرده می شود. اگر روی پرده لکه هایی دیده می شود با کمی آب گرم و صابون این لکه ها را هم تمیز کنید.
آبکشی و شستشوی زبرا
بعد از اینکه کامل پرده را تمیز کردید با شلنگ آب همه کف ها و باقی مانده شوینده ها روی پرده را بشویید. فشار آب به حدی باشد که هیچ کف و پودری روی پارچه به جای نماند. بعد از آبکشی و شستشوی کامل زبرا می توانید پرده را به همین صورت خیس آویزان کنید. آویختن پرده خیس یک مزیت دارد و آن اینکه پارچه زبرا کاملا صاف و بدون چروک خشک می شود. پرده زبرا نیازی به اتوکشی یا خشک کردن با لوازم گرمایشی ندارد. پرده ها به سادگی در معرض هوا خشک می شوند.
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر